_

مقدمه 

از جمله فرآيندهاي محبوب براي جوشكاري فولادهاي زنگ نزن فرايند تيگ (آرگون) مي باشد. بعلاوه كاربرد مطلوب اين فرايند محدود به ضخامت هاي کمتر از 3 میلی متر بوده و درصورت استفاده براي ضخامت هاي بالای 3 میلی متر بايستي تمهيدات خاصي همچون لبه سازی و عملیات فیت آپ جهت حصول عمق نفوذ مورد نظر انجام شود بعلاوه به دليل نرخ رسوب پايين، فرایند تیگ قابليت رقابت پذيري مطلوبي در مقايسه با ديگر فرآيندها ندارد. در دهه هاي اخير استفاده از تكنيكهاي مختلف جهت بالا بردن كاربرد فرايند تيگ براي ضخامت هاي بالا روبه گسترش بوده و استفاده از فلاكس هاي مخصوص يكي از تكنيك هاي منحصر بفرد و توصیه شده توسط کارشناسان می باشد. شركت بهسازان پوشش آتروپات با توسعه فعاليت هاي خود توانسته با تحقيقات گسترده دو محصول “ونوش” و “لاوين”، جهت افزايش راندمان و بهروي فرايند تيگ، به بازار ارايه نمايد.

شركت بهسازان پوشش آتروپات با ارائه دو محصول جديد تحت عنوان “ونوش” و “لاوين” توانسته عليرغم حفظ خصوصيات فعلي فرايند تيگ، باعث افزايش نرخ ذوب و افزايش راندمان عمليات جوشكاري با فرايند تيگ شود. همچنين اين دو محصول در دو حجم 60 و 120 ميلي ليتر قابل تهيه مي باشد.

_

ژل لاوین 

اين محصول جهت جوشكاري استنلس استيل سري  300 ضخامت 5 ميلی­متر برای فرايند تيگ(آرگون) طراحي شده است. به دليل نرخ ذوب پايين فرايند تيگ، فلاكس “لاوين” كمك مي­كند جوشكاري برروي ورق هاي ضخيم با نرخ ذوب 3 برابري انجام شده و در نهايت باعث افزايش بهروي و راندمان توليد جوشكاري با فرايند تيگ شود. بعلاوه به دليل حركت كند مذاب براي  استنلس استيل بخصوص با ضخامت هاي زياد هنگام جوشكاري با فرايند تيگ، فلاكس لاوين مي تواند اين مشكل را تسهيل نمايد.

_

مزایای یونیک فلاکس 

1- صرفه جویی در زمان

استفاده از فلاکس یونیک تیگ باعث می شود تا زمان جوشکاری برروی مقاطع ضخیم کاهش یافته بطوری که در ازای یک واحد زمان نرخ رسوب فلز جوش افزایش می یابد.

2- بهینه سازی مصرف انرژی

به دنبال افزایش نرخ رسوب در واحد زمان بطور خودکار دستگاه و تجهیزات استهلاک کمتری دارد. از سوی دیگر کاهش زمان تعداد دفعات جوشکاری باعث دخیره انرژی نیز می شود.

3- صرفه جویی در مواد مصرفی

از جمله مواد مصرفی جوشکاری تیگ فیلر متال است. بعنوان نمونه، محاسبه تعداد فیلرمتال مورد نیاز برای جوشکاری یک قطعه به طول 1 متر و ضخامت 5 میلی متر به تعداد تقریبی 10 عدد فیلرمتال نیاز است.بکارگیری فلاکس یونیک تیگ باعث می شود تا از فیلرمتال کمتری در هنگام جوشکاری تیگ استفاده شود.

4- دیدگاه فنی و اجرایی

از دید اقتصادی در هنگام اجرا استفاده ازفلاکس می تواند به مسائلی همچون افزایش سرعت جوشکاری و کاهش هزینه ها کمک کند. علاوه بر آن از دیدگاه اجرایی و عملی استفاده از فلاکس باعث کاهش تغییرات ابعادی قطعه (کاهش اعوجاج)، بهبود خواص متالورژیکی و مکانیکی نیز می گردد.

5- تاثیرات فلاکس یونیک تیگ

همانطور که در تصویر مشاهده می شود در هنگام استفاده از فلاکس یونیک تیگ عمق نفوذ جوش 5/2 تا 3 برابر حالت مشابه زمانی که از فلاکس یونیک تیگ استفاده نمی شود، افزایش دارد.

6- فلاکس یونیک تیگ و ظاهر جوش

بطور کلی دغدغه اصلی در مورد استفاده از فلاکس­ها مربوط به بجای ماندن محصولات بعد از جوشکاری (شلاکه) می باشد. عدم قابیلت حذف محصولات بجای مانده از فلاکس بعد از جوش می تواند باعث بوجود آمدن عیب در فلز جوش شود. اما در هنگام استفاده از فلاکس یونیک تیگ محصولات بجای مانده از فلاکس قابلیت زوده شدن را داشته و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

7- یونیک فلاکس و استاندارد

از جمله حساسیت های هر مصرف کننده ای، مربوط به اساندارد بودن و مجاز بودن استفاده از هر پارامتری در فرایند های جوشکاری می باشد. لذا با توجه به این مهم بایستی گفت شود که در هر دو استاندارد AWS & ASME که در زمینه جوشکاری می باشند اذعان به مجاز بودن استفاده از این روش داشته اند. بر این اساس در کد AWS C5.5/C5.5M:2003 از جمله راهکارهای عملی و قابل اجرا که برای فرایند تیگ معرفی می شود استفاده از فلاکس می باشد. همچنین در استاندارد کد ASME SEC IX QW 404 استفاده یا عدم استفاده از فلاکس را اظهار داشته است.

دیدگاه ها غیر فعالند